söndag 17 augusti 2008

Hummus med soltorkade tomater och chili

















Eftersom frukostmat är bland det godaste jag vet så tycker jag att det är viktigt med ett bra pålägg. Hummus är enkelt, billigt och något av standard på mitt frukostbord. I alla fall när jag är hos Frostis eftersom han har en stavmixer som gör hummustillverkningen ännu enklare. För att piffa upp den vanliga hummusen kan man använda sig av olika ingredienser. Min absoluta favorit är soltorkade tomater. Det kan ju vara rätt dyrt att köpa ibland men om man har en billig mataffär i närheten eller som man kan besöka då och då så kan man få tag på lika goda och dessutom mycket billigare burkar med soltorkade tomater i olja.

Det här är Frostis specialhummus. Det här receptet är en ganska stor sats men den går åt fort eftersom den är så god. Jag rekommenderar (och är lätt beroende av):

Hummus med soltorkade tomater och chili
3 burkar kikärtor
2 stora klyftor vitlök
1 msk olivolja
2 msk citronsaft
Chilipulver
Salt
Svartpeppar

250 gr eller 3/4 burk soltorkade tomater

Mixa kikärtorna med en stavmixer, för hand med en gaffel eller i en vanlig mixer. Hacka vitlöken. Rör ner vitlök, citronsaft. Mixa ner soltorkade tomater tills de är nästan helt sönderdelade. Tillsätt olja från burken med soltorkade tomater efter behag. Smaka av med chili, salt och peppar.

Jag gillar att ha min hummus rätt krämig vilket den blir av ungefär 3/4 deciliter av oljan från
burken med soltorkade tomater. Man ska inte vara rädd för olja, det är ju nyttigt fett!

Detta förträffliga frukostpålägg äts med fördel på rostat fullkornsbröd tillsammans med någon skiva gurka och kanske en halv oliv.

Inga kommentarer: