lördag 23 augusti 2008

Wok med cocosmjölk och röd curry

Så här i flyttider blir jag väldigt hungrig. Jag packar, bär och städar. Efter dagens slit kände jag mig orimligt intresserad av thaimat så jag dök in på det lokala ICA:t på jakt efter ingredienser. Målet var uppstekta grönsaker med cocosmjölk och röd curry. Vet inte riktigt vad man ska kalla sådan mat, det finns säkert något jättefint thailändskt namn på det men jag brukar väl felaktigt kalla det för wok.

Min äldsta syster är något av en idol för mig och det bland annat eftersom hon har en fantastiskt tjock och välskriven wok-kokbok. Jag måste inhandla en liknande snarast. Jag förgås om jag inte får äta thailändskt då och då. Den här maträtten är väldigt inspirerad av min systers recept men jag har gjort vissa ändringar. Det passar jättebra att ha tärnad, marinerad och uppstekt tofu till men det var slut på naturell tofu på ICA så håll till godo med detta tills vidare!

Wok med cocosmjölk och röd curry

3 vitlöksklyftor
1 msk riven ingefära
1 gul lök
1 rulle citrongräs
1 stor färsk broccoli
1 röd paprika
Minimajs
Bambuskott
Groddar
1 burk cocosmjölk
3 blad isbergssallad
2 msk röd currypasta
1 msk honung
Salt
Peppar

Hacka lök och vitlök. Stek det tillsammans med ingefära och citrongräs tills löken har blivit lagom trevligt gul. Skär broccolin och paprikan i bitar och kasta i. Addera bambuskott, minimajs och groddar. Låt steka tills det blir lite knaprigt. Häll i cococmjölk, röd curry honung samt salt och peppar. Lägg allra sist i salladen och låt den vara där i någon minut. Servera med risnudlar och soya.

Helt fantastiskt.

Inga kommentarer: