tisdag 19 augusti 2008

Svampfesten

Igår var jag och Frostis i Salems djupa skogar och plockade svamp. Jag var mycket exalterad eftersom jag aldrig tidigre har gjort det. Vi var ute efter kantareller. Jag hade ingen egentlig förhoppning om att hitta någon svamp men efter bara några meter utanför tomten hittade vi några kantareller. Den stora överraskningen var dock en herre som hette Karl Johan. Eller egentligen, flera herrar. Jag var skeptisk och tänkte på förklädda flugsvampar men Frostis kunskap övertygade mig till att fylla min påse.


Sen skulle svampen rensas. Det kunde man också skoja om.



Väl hemma kände bestämde vi oss för att laga en mycket svampbaserad måltid.

Gräddstuvad karljohansvamp

Fyra rejäla nävar rensad karljohansvamp skuren i bitar
2 scharlottenlökar
2 msk mjölkfritt margarin
1 msk mjöl
1 dl vatten
1/2 buljongtärning
2 dl havregrädde
En skvätt citronsaft
Timjan
Salt
Peppar

Hacka löken och stek den tillsammans med svampen i margarinet tills vätskan har försvunnit. Strö över mjölet och späd genast med vattnet och grädden. Kasta i buljongtärningen. Låt koka upp. Dutta i citron och krydda efter behag.

Karl Johans rostade snittar

Några nävar rensad karljohansvamp skuren i bitar
1 dl soltorkade tomater
1 näve ruccola sallad
1 vitlöksklyfta
1 msk mjölkfritt margarin
Salt
Peppar
3 fullkornsformbröd

Stek svampen i margarinet tillsammans med hackad vitlök. Skär de soltorkade tomaterna i bitar och kasta i dem i stekpannan när vätskan har försvunnit. Blanda sedan ner ruccolan och låt det steka i kanske trettio sekunder så att den blir lite mjuk. Krydda. Rosta bröden. Fördela svampröran över bröden. Dela bröden på diagonalen.

Rostad vitlökspotatis med timjan

Lagom mycket potatis
2 vitlöksklyftor
Rätt mycket olja
Timjan
Salt
Peppar

Skär potatisarna i ganska stora bitar. Hacka vitlöken. Lägg potatis och vitlök i en ungsform. Olja på ordentligt. Krydda. In i ugnen i typ en halvtimme. Rör om då och då så att potatisen inte bränner fast.

Stekta morotsslantar med oregano

4 morötter
Oregano
Salt
Peppar

Slanta morötterna. Stek dem en stund i en snutt olja. Krydda.


Nästa gång jag gör snittarna skulle jag nog ha valt att lägga gräddstuvningen på bröden och ha svampröran bredvid. I övrigt blev det fantastiskt gott. Jag ber om ursäkt för den fula bilden, men jag försäkrar er om att det är väldigt komplicerat att fota mat på ett fint sätt! Nåja. Man lär sig väl så småningom.

Jag improviserar i princip alltid när jag lagar mat. Möjligen låter jag mig inspireras av något recept som jag hittar men oftast kastar jag bara i lite grejer och ser vad som händer. Därför är jag ibland lite diffus vad gäller mängden. Jag skriver heller inte ut hur många personer maten räcker till. Oftast lagar jag mat för två som räcker till tre eller fyra. Men det där beror ju på hur hungrig man är!

Två saker vet jag dock om tillagning av svamp. För det första ska man steka i margarin istället för i olja. Margarinet får nämligen svampen att tänka "aha!" och utveckla smakaromerna som den hade glömt bort att den hade där ute i skogen. Det andra är att man inte ska trixa till det för mycket. Svamp i sig är ju fantastiskt gott. Därför räcker det oftast med salt och peppar som kryddning. Timjan passar jättebra. Stuvning, soppa eller sås är bra att göra på svamp om man låter svampsmaken vara ifred utan att blanda i en massa andra grejer. Ikväll får jag besök av en mycket god vän till mig. (God i bemärkelsen nära, inte välsmakande! Detta får mig osökt att tänka på Hannibal Lecters "I'm having an old friend for dinner") Jag funderar på att tillaga den fantastiska kantarellsoppan med rotselleri som jag har gjort två gånger tidigare. Vi får se!

1 kommentar:

padam padam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.